torsdag 30 juni 2016

keramik muggar

Fin och härlig keramik som jag har gjort själv. De går snabbt åt så det är roligt att min keramik är uppskattad.



 Så här gör jag muggarna.
Jag drejar inte för det kan jag inte utan kavlar muggarna. Jag använder krukor som mall.
 
 



Jag kavlar ut en fyrkant, använder tunn masonitremsa som jag använder som stopp. Leran lägger jag mellan remsorna och kavlar på remsorna. Detta för att leran inte ska bli för tunn. En pappersmall lägger jag på leran och skär efter. Om jag vill ha mönster lägger jag en duk under och kavlar. Leran har jag i formen och formar till.


Jag skär ut en rundel till botten. Botten klistrar jag fast med slicker. Sedan får den torka tills den släpper krukan. Kan ta någon dag. Därefter skär jag ut en remsa till handtag som jag sätter fast på muggen med slickers. Allt får torka, putsar försiktigt bort eventuella ojämnheter. Sedan skröj och sist glasyr. Kanske blir det en tredje bränning om jag använder dekaler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar