tisdag 26 maj 2015

Återbruk-porslinsmycken

När jag öppnade en leverans av porslin till butiken var en del trasigt, snyft. Men men jag gjorde snygga smycken av bitarna i stället. Faktisgt ganska enkelt med små medel. Smyckena går att köpa i butiken eller att beställa.

Elefanter och ugglor. Härligt barnslig porslin.

Alltid och hela tiden skyddsglasögon på! Porslinsbitarna far lätt iväg.Jag krossade bitarna till mindre bitar med hammare mellan en handduk. Tog sedan en kakeltång för att komma nära det motiv jag ville ha. Försiktigt.






När väl motivet är utklippt så är det slipning kvar. En enkel slipmaskin funkar bra. Runda släta kanter ska det vara. 


Sedan är det bara att använda superlim och limma dit en bricka med hänge på baksidan. De kedjor jag använder är kulkedjor som kräver lite andra smyckestillbehör och vaxat snöre som man knyter så man kan göra snöret längre eller kortare.
Svårt att förklara hur man knyter ihop snöret men hoppas bilderna kan hjälpa.




Till en student kanke.

På detta smycke har jag knipsat av en tesked och bankat skopan platt med en gummihammare mot ett städ. Sedan har jag stansat in bokstäver och därefter använt svart metallfärg och gnidit in.

3 kommentarer:

  1. Fint!!!
    Jag har länge varit sugen på att göra smycken av porslin och nu fick jag inspiration att sätta igång! Toppen :-)

    SvaraRadera
  2. Undrar var jag kan köpa en sån där liten slipmaskin ?! 🙋🏻 Ingrid

    SvaraRadera