söndag 3 maj 2015

Porslinlera-gör egen

Porslinlera finns som kan brännas i keramik-
ugn. Men har man ingen ugn kan man göra
porslinslera själv som lufttorkas. Ser skört ut men väldigt starkt. Jag har bara gjort ljuslyktor men man kan göra annat också,
som blommor som sedan måla.

Degen är lite kletig och något svår att arbeta med.För torr eller smulig deg ha lite mer vatten i den eller för kletig ta i lite mer stärkelse. Detta kan tas i efter 
att degen är gjord. Om mängden ingredienser ändras för mycket efter att degen är färdig få man göra ny deg.Lite drygt tre påsar bikarbonat går åt. På denna sats får 
jag två till tre lyktor beroende på hur stora man gör dem. De på bilden är något större än ett värmeljus. Kavla mellan plastfolie tunt och lägg sedan mot en form. Jag tog en glasburk som jag först hade plastfolie på. 
Limmade ihop med vatten, kavlade botten som också limmades med vatten. Om degen går sönder vid hantering är det bara att knåda ihop den igen och börja om. Man kanske behöver testa några gånger innan den blir som man vill.Tar några dagar att torka.
Bilderna på lyktorna har jag hittat på 101 ideer. 

1 kommentar:

  1. Så underbart,fantastiskt.Måste testa detta.Vilken härlig person du verkar vara.Önskar dig allt gott för framtiden.Vänliga,goda hälsningar från en beundrare av dina arbeten. :-)

    SvaraRadera