torsdag 19 mars 2015

Mumsigaste Rågsiktsbrödet

Otroligt gott bröd jag ofta bakar 
är ett rågsiktsbröd. Nästan som 
godis. Går snabbt bara att slänga 
ihop. Fick receptet av mamma 
som hittat receptet för länge sedan. 
Gott te hör till, i fin keramikmugg, 
som jag har gjort själv.


































Har ändrat receptet något. Häller också
i hackad torkad frukt som äpple, 
persika, russin. Låt frukten ligga i vatten 
ca 15 minuter först. Annars kan frukten 
ta vätska från degen. Efter att jag smörjt
formen häller jag i blandade nötter och 
kärnor. Blir lite knorr på brödet, sedan i
med smeten! Jag har också förlängt 
tiden i ugnen till 90 minuter så den inte 
blir degig innuti. Men efter halva tiden 
lägg på bakplåtspapper så brödet inte 
blir bränt. Voila, ät och njut!





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar