torsdag 16 juli 2015

Planteringskasse i vaxduk

Systerdottern har blivit stor och köpt hus. Jag tänkte att hennes första plantering skulle vara enkel och sydde denna planteringskasse med yttertyg och foder i vaxduk. I botten har jag gjort två hål med öljetter så att vattnet kan rinna ut. Kolla in de andra väskorna jag sytt där jag bland annat visar hur man gör hörn så förstår ni beskrivningen bättre, tror jag.

Kassen är rektangulär. Måtten är utifrån vad  jag trodde skulle fungera för att kunna plantera i. Två lika stora bitar till botten klipps till, en bit av innertyget och en bit av fodret. Därefter klipps två remsor, en av innertyget och en av fodret som ska gå runt botten. Jag lade till lite tyg på höjden för att kunna vika ned en kant. På yttertyget sydde jag fast en ficka innan jag började sätta i hop delarna.


Sy först ihop yttertygets sida räta mot räta, nåla/tejpa fast och sy yttertygets botten rätsida mot sidans rätsida. Gör hörnen så kassen får ett djup. Vräng yttertyget rätt. Sy fodrets sida räta mot räta, nåla/tejpa fast bottens rätsida mot sidans rätsida. Gör hörnen lika stor som yttertygets hörn. Fodret vrängs inte utan stoppas ned i yttertyget. Vik ned kanten runt om och sy runt. Sy två remmar och sy fast dem i kassen. Slå i ett par öljetter i botten på kassen. FÄRDIG!

Fågelholkarna som är blompinnar har jag gjort av träpinnar som jag har slipat, sågat till, målat,klätt med tyg och lackat med båtlack. Träpinnarna tar jag gratis från byggmarknad. Pinnarna är de som ligger mellan träbrädor.  I botten har jag borrat ett hål för att stoppa in en blomsterpinne.

2 kommentarer:

  1. Jättefin kasse och söta blompinnar, så härligt med alla färger. Vaxduk är ju ett fantastiskt material, jag har många planer och är snart redo att göra mitt första försök en jag ska nog börja med nåt enklare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket. Jag själv är väldigt frälst i vaxduk. Då det funkar till så mycket.

      Radera