söndag 5 juli 2015

Sommarens godaste saft

Kan man spara sommaren på flaska? JAAA, den absolut godaste saften jag vet är rosaft. Jag älskar också rosmarmelad, rosgele, rosisglass. Ut och plocka rosor och njut hela året av sommaren! Näst godast är syrensaft flaskan till vänster i bild. Receptet som följer gäller för båda safterna.


Till ca 6 dl saft plockar du 1 liter rosenblad. Bladen behöver inte vara jättefina. Bladen lägger du i en bytta. Koka upp 6 dl socker och 5 dl vatten och tillsätt 4 tsk citronsyra. Sockerlagen häller du på bladen. Låt stå i 3 dagar.



Sila bort bladen och koka upp saften och häll på flaskor. Innan jag häller på flaskor värmer jag upp flaskorna i ugnen på 70 grader och sköljer därefter med atamon. Saften är supergod att blanda till vin. Den går att frysa in.
Rosgele gör jag så här: 3 dl rosblad som får koka med 3 dl vatten i ca 10 minuter. Sila ner blandningen i en ny kastrull och tillsätt 3 dl socker. Koka allt i ca 20 minuter eller tills att geleprovet lyckas.Häll i rena burkar. Väldigt gott till ljust kött som kyckling, men också till ostar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar