tisdag 7 juli 2015

Sy i vaxduk

Jag ska försöka beskriva hur jag gör mina väskor. Jag har sytt några gånger för att hitta det bästa sättet. Så ge inte upp om det inte blir bra den första gången. 

När jag gör mina väskor utgår jag från vad väskan ska användas till och dragkedjans längd. Har man lång dragkedja är det bara att klippa av den.




 
















 Används vaxduk och vaxat tyg behöver man inte sicksacka, ibland kan man få hjälpa till att föra tyget framåt i symaskinen. I vaxduk är det svårt att nåla så då är tejp bra. 

Klipp ut fyra bitar, två av yttertyget och två av fodertyget. Lägg dragkedjan med öppningen åt höger. Lägg fodertyget med rätsidan upp under dragkedjan och yttertyget med avigsidan nedåt på fodret men ovan dragkedjan. Nåla fast allt kant i kant. Lägg sedan dragkedjan med öppningen till vänster och gör samma sak här med tygen. Sy fast, använd helst pressarfot för dragkedja.
 
Då ser det ut så här.




Lägg yttertygen på samma sida om dragkedjan och innertygen på andra sidan. Kommer bli räta mot räta. Se till att dragkedjan är öppen. Nåla fast de två yttertygen med varandra, detsamma med fodret. Dra gärna en linje längs alla sidor så du lättare ser hur du ska sy. Lämna en öppning i fodrets kortsida. Så du kan gör hörn och sedan vända tyget rätt. Klipp av kedjan om den sticker utanför tygkanten. 



















För att göra hörnen sticker du in en hand i öppningen ner mot ett hörn, bänd ut hörnet.


















Ta en lite lapp som markeras hur långt hörnet blir. Denna används för att mäta alla hörn för att få dem lika stora. Sy hörnet och klipp av. Gör så på alla hörnen.




















Vänd allt tyg rätt. Stoppa ned fodret i yttertyget. Nu ska fodrets öppning sys ihop. Här får du testa att vika fodret så du får det bra.

















Tejpa ihop och dra upp fodret igen för att sy ihop öppningen. Markeringen inne i fodret visar hur jag har satt tejpen. Om yttertyget blivit skrynkligt kan du nu stryka det och sedan stoppa i fodret. Stryker du med fodret i och du använder vaxtyg kommer fodret att smälta ihop.



















Vill du nu ha axelrem på, klipper du ut en remsa ca 100 cm x 6 cm. Vik in alla kanter något och vik sedan remsan på mitten. Blir då ca 2,5 cm bredd. Sy ihop först ena kanten och sedan den andra.

















Nåla fast remmen på väsksidorna och sy fast. Detta moment är nog det svåraste av allt, så tålamod. Men nu ska väskan vara färdig.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar